Co je American Tribal Style®

Carolena Nericcio
Fat Chance Bellydance®

American Tribal Style® Belly Dance (ATS®) je moderní styl tance, který vytvořila Carolena Nericcio, vedoucí skupiny FatChanceBellyDance®.

 

V roce 1974 začala Carolena tančit s Mashou Archer a její skupinou San Francisco Classic Dance Troupe. Její styl byl rozmanitou směsicí klasického egyptského tance, folklóru a takřka čehokoliv, co Mashe připadalo zajímavé. Masha, vyučená malířka a sochařka, učila své studentky jak vytvářet umění prostřednictvím tance. V roce 1987, poté, co byla SF Classic Dance Troupe rozpuštěna, začala Carolena učit v malém studiu v Noe Valley Ministry. Jejím jediným cílem bylo naučit ostatní tančit a získat tak taneční partnerky.

 

Jako mladá a potetovaná lákala Carolena další mladé lidi s alternativním životním stylem. V plném proudu bylo také hnutí Modern Primitives. Tetování a primitivní ozdoby těla byly v módě. Carolena a její studentky vystupovaly na tetovacích show a setkání a staly se dobře známými v San Franciscu.

 

Když vyvstala potřeba jména pro tuto skupinu, jeden přítel navrhl hravou rýmovačku FatChanceBellyDance, založenou na hloupé otázce, jež tanečnice dostávají často od diváků, kteří si myslí, že tento nádherný a ženský styl tance je pouhá exotická zábava pro jejich osobní potěšení. Jinými slovy, odpověď je „ani náhodou pro vás neudělám soukromou show“ (fat chance znamená v angličtině „ani náhodou“).

 

Jak Carolena a FatChanceBellyDance® rozšiřovaly pole působnosti, setkávaly se se smíšenými reakcemi. Někteří lidé si nový styl zamilovali, jiní odsuzovali odklon od tradice. Nakonec byl nový styl pojmenován American Tribal Style® Belly Dance – název který ATS® distancoval od klasických beledi stylů. Slovo Americký dávalo jasně najevo, že ATS® je striktně americkou inovací a ne tradičním stylem tance. Tribal styl označil kmenový vzhled skupiny a společný tanec.  

 

Ve studiu se mezitím vytvářel nový systém. Díky neformálnímu charakteru akcí, na kterých FCBD® vystupovaly, byl tanec převážně improvizovaný. Nebyla možnost a ani potřeba choreografovat, protože taneční prostor se často na poslední chvíli měnil a tanečnice musely vystupovat nejen bez zkoušky, ale i bez informací ohledně prostoru pro vystoupení.

 

Duet, trio a kvartet fungovaly v předem daných formacích. Když bylo jeviště na dvě strany nebo když bylo zakulacené, tanečnice mohly jednoduše přehodit vedení tím, že se otočily na druhou stranu. Jinými slovy, pokud zachovaly danou formaci, mohla být skupina natočená kterýmkoliv směrem a vedení se mohlo měnit dle umístění diváků. Carolena vyvinula signál pro každý prvek nebo kombinaci, zpravidla gesto paží nebo hlavou, které bylo snadno viditelné. Zjistila, že všechny prvky začínaly na pravou stranu a tanečnice se tak přirozeně natáčely vlevo. Tento úhel umožnil následujícím tanečnicím snadno sledovat vedoucí tanečnici. 

 

Signály a formace jsou genialitou ATS®. Díky bohatým kostýmům, efektním prvkům, zajímavé hudbě a čisté kráse skupiny žen tančících dohromady, zůstávají formace i signály často bez povšimnutí, přestože tvoří stavební kameny improvizační choreografie. Dokonce i občasné choreografie jsou sestavené na bázi formací a signálů.

 

Základní koncept zůstává stejný – vedoucí vlevo, následující vpravo. Pozorujte interakci mezi tanečnicemi, které jsou naučené sledovat pozici vedoucí kvůli signálům pro následující prvek. Když jsou tanečnice otočené do kruhu a navážou oční kontakt, je vedení neutrální a přebírá ho tanečnice, která začne nový prvek. Nehledejte však přespříliš! Dejte prostor kompletnímu obrázku: ženy, jež spolu tancují jako skupina, s cílem prezentovat tanec jako jeden celek.

 

Text přeložen z anglického originálu na webu FatChanceBellydance®.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now